اسباب بازی چوبی فکری مونته سوری
همینطور که اطلاع دارید اسباب بازی های چوبی فکری انواع مختلفی دارند جزو آنها وسایلی هستند که مختص آموزش هستند.
یعنی وسیله چوبی که در عین حال با آن بازی میکنند مبنا و هدف اصلی آنها آموزش است.
این اسباب بازی های چوبی فکری یک مجموعه کامل از وسایلی که برای اهداف خاص با روشهای بازی کردن و بسیار جالب برای انتقال آموزشهای لازم هستند.
امروز یکی از این وسیله ها را مورد برسی قرار میدهیم.
اسباب بازی چوبی فکری که اصول خاصی دارند با اهداف خیلی مفید برای بچه های که معمولا بین سن ۳ تا ۶ هستند.
و معلمان براساس اصول حاکم بر رشد طبیعی و همچنین نیازهای فردی هر کودک با روش بازی و بخصوص بازی های گروهی و آموزشی را فراهم میکنند.
همچنین میتوان در خانه هم از این شرایط استفاده کرد.
بنیانگذار روش مونته سوری
بنیانگذار روش مونته سوری دکتر ماریا مونته سوری است.
او نخستین دختری بود که در کشور ایتالیا پزشک شده و چون پزشک شدن یک زن هنوز در آن کشور مرسوم نبود در جای اورا نمي پذیرفتند تا اینکه تصمیم گرفت سرپرستی مرکزی کودکان معلول و بیمار شود.
او دید که آموزشهای کودکان تناقض دارند و دوست داشت در این زمینه کاری انجام دهد. دوباره به دانشگاه رفت و در رشته تعلیم و تربیت و جامعه شناسی تحصیل کرد، روشهای آموزشی را شناخت اما به دنبال روشی جدید و کامل بود تا اینکه روش مونته سوری را ارائه کرد.
او معتقد است که بچه ها با اینکه کوچک هستند اما باز منزلتی دارند باید با احترام با آنها برخورد کرد و مشکلات و نیازهای آنها را درک کرد و به صورت صحیح در صده برطرف کردن آنها شد.
روشهای آموزشی مونته سوری
این نوع آموزش بوسیله اسباب بازی های قطعه ای و بیشتر چوبی با ایجاد انگیزه درونی مطالب مورد نظر را به کودک انتقال می دهد بر عکس روش قدیمی که کودکان مجبور بودن با حفظ کردن مطالب را فراگیرند و با ایجاد بصیرت کشف و حل مسئله و جریان درونی از مهمترین ویژگی های مونته سوری است.
و مربیان کودکان را ترغیب به احترام به همدیگر میکنند.
زیرا اینطوری در چنین مکان های مانند مهد کودک ها و پیش دبستانی ها کمتر مورد آزار واذیت همکلاسی های خود به خصوص افرادی که معلول هستند قرار میگرند.
در این متد کودکان را به چشم آیندگان در آینده میبینند و این افکار در ذهن کودک جای میگیرد.
آینده ای که به دست آنها و بر پایه صلح و دوستی است را یاد میگیرند.
و حتی با دوستان معلول خود مدارا کنند و به شخصیت هم احترام بگذارند که این خود از تنش ها جلوگیری میکند.
اهداف مونته سوری برای کودکان
اسباب بازی فکری چوبی که با این همه اهداف و مزیت هاست لازم وضروری برای همه کودکان میشود از جمله:
۱٫تشخیص نیازهای کودک با مشاهده رفتار
مشاهده در اینجا جزءلاینفکی است زیرا باید نیازها شناخته شوند و بر این اساس مربی یا والدین ساعت های متمادی کودک را مشاهده میکنند و متناسب با رفتار ش اورا برای برقراری و ارتباط بهتر در جامعه آماده میکنند نیازهایی مانند تخلیه احساسات و هیجانات و غیره
۲٫ آموزش استقلال در کودکان
با دادن فرصت های برای حرکت آزادانه وانتخاب کارها و کمک به دیگران باعت استقلال کودک شده و دیگر میتواند کارهایش را خودش انجام دهد.
که این اعتماد به نفس و عزت نفس را بسیار تقویت می کند و صد البته مفید و آمادگی برای تمام مراحل زندگی است.
آموزش به صورت عینی ملموس است.
بچه ها انسان هایی هستند که احترام به آن ها به خاطر
بی گناهیشان و مسوولیت های بزرگ تری که در آینده دارند بر ما واجب است.
۳٫خلاقیت
در آزادی عملی که داده می شود وعدم ملازمه مستقیم مربی خود عواملی در اوج رسانیدن خلاقیت است
در ارزشیابی توصیفی، لزوم تدریس خلاقانه به کودک و یادگیری تفریحی حائز اهمیت است و کودکان تشویق میشوند که علایق و ایده ها و تجارب خود را به کلاس درس بیاورند و اجازه دارند درباره اهداف و کارهای روزانه خود با معلمان بحث و گفتگو کنند.
کودکان بیشتر از آن که به نتیجه کار علاقه داشته باشند به رصایت و شیوهی کار علاقه دارند.
ماریا مونته سوری
۴٫ آموزش کودک محور است
مربی صرف مشاهده گر و تسهیل کننده در عمل یادگیری است.
پس مهارتها بصورت کاربردی تر آموزش داده می شود،کودک بصورت طبیعی و غیر مستقیم انضباط شخصی را می آموزد و یاد میگرد چطور از عهده ی کارهای شخصی و فعالیت های روزمره زندگی خود براید.
۵٫هنر تکلم
سلسله ای مباحث برای بیشتر تکلم است.
کودکان تشویق میشوند افکار خود را به شکل شفاهی بیان کنند.
داستان گویی و قصه نویسی و شرح حال نویسی و انشا نویسی دارند و همچنین بیان شرح حال و زندگی بزرگان که این خود هنر تکلم را به ارمغان میآورد.
اصول اساسی در روش مونته سوری
محیط:این نوع از اسباب بازی فکری چوبی باید در محیط مناسبی با رده های سنی مختلف را فراهم کند.
آزادی:
کودکان آزاد هستند تا هر کاری انجام دهند، در انتخاب فعالیت مورد علاقه آزادی عمل دارند واینقدر کنار مربی و با مشاهده صورت میگیرد.
نقش مربی:کودکان فعالیت دارند بازی میکنند ولی مربی ملاحظه غیر مستقیم به آنها دارد.
معایب روش مونته سوری
در راههای آموزشی نباید از یک روش استفاده کرد و همینطور که روشی ممکنه معایبی هم داشته باشد این متد نیز دارای معایبی میباشد از قبیل:
ایجاد یک فضای کلاسی با روش مونته سوری هزینه بر است و ممکن است که همه ی بچه ها امکان استفاده از آن کلاس را نداشته باشند.
در کلاس ها برای انتخاب های کودکان آزادی بیش از حد وجود دارد که برخی ها ممکن است این بخش از آموزش را نپسندند
هر معلم یا مربی نمیتواند این نوع کلاس ها را اداره کند و نیاز به آموزش های خاصی دارد
و حالا سوالی که ممکنه برای همه پیش بیاد اینکه میتوان در خانه هم این روش را بکار برد؟
در پاسخ میتوان گفت که بله میشود در خانه هم اجرا کرد
با رعایت یک سری اصول و لوازم.
اول اینکه چیدمان و وسایل خانه را از دید کودک ببینید
خانه همیشه منظم و تمیز باشد تا نظم را ببیند و یاد بگیرد که خودش هم نظم را رعایت کند و بعد از بازی یاد بگیرد که همه چیز را سرجایش قرار دهد.
همیشه میز کوچک در دسترس باشد تا دستش برسد خودش بتواند مسواک بزند یا لیوان بیارد البته باید لیوان را در جای گذاشت تا دستش به آن برسد.
و همچنین آزادی عمل به او بدید که خودش لیوانش را انتخاب کند و همچنین لباسش را.
و وسایلی از مونته سوری را برایش مهیا کنید که آموزشهای لازم را ببیند.