این مجموعه  شما را به خرید بهترین محصولات اسباب بازی دعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

اسباب بازی چوبی فکری

 

انواع اسباب بازی چوبی فکری و آموزنده

انواع اسباب بازی چوبی فکری و آموزنده
می‌توان گفت تقریبا تمام سرسره اسباب بازی به نوعی درآموزش ورشد ذهن کودک کمک می‌کنند.
و نکته حائز اهمیت در اینجا این است که والدین با خرید اسباب بازی مناسب تر می‌توانند بهتر و به نحوه صحيح تری در روند رشد کودکشان کمک کنند و مهمترین مسئله برای بازی کودک با اسباب بازی ها این است که بازی کردن با آن را دوست داشته باشند.
موارد دیگری برای انتخاب نوع اسباب بازی کودکان وجود دارد که اهمیت خاص برای آموزش و رشد ذهنی فرزندان دارند.
بهتر است در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا شما را بهتر با این موضوع آشنا سازیم.
هر کودکی در هر سنی که باشند نیاز به وجود اسباب بازی های دارد تا با آن بازی کنند تفریح کنند و از کشف تجربه ای جدید لذت ببرند.
اسباب بازی ها از چوب، پلاستیک، پارچه یا فلز ساخته می‌شوند و مکانیزم و طراحی های آنها ساده باشند و یا ساختار پیچیده و ماشینی داشته باشند.
جالب است بدانید که اسباب بازی ها تا حد زیادی بر رفتار کودک شما تاثیر گذار هستند پس انتخاب اسباب بازی اهمیت پیدا می‌کند زمانی که کودک شما کوچک است برایش انتخاب می‌کنید ولی وقتی کودک شما بزرگ شد دوست دارد خود تصمیم بگیرد و اما بهتر است در این فرایند همیشه شما نظارت بر روی اسباب بازی خریداری شده را داشته باشید زیرا هر نوع از اسباب بازی دانش متفاوتی را برای کودک شما به ارمغان می آورد. برای همین بر رفتار کودک تاثیر می‌گذارد.
بنابراین والدین توجه کنید که هر چیزی به عنوان اسباب بازی برای کودکان تهیه نکنید.

الگو در اسباب بازی ها
کودکان در شبکه های اجتماعی ممکنه هر کارتونی یا فیلمی را ببینند و آن فیلم الگو آنها می‌شود در انتخاب نوع اسباب بازی. ولی والدین عزیز لطفا به این نکته بسیار مهم دقت کنید که دوست دارید فرزند شما کدام شخصیت ها را الگو برای خودش تعیین کند.
این الگو یابی تاثیر چند برابری در شخصیت آینده فرزندان دارد پس درباره این موضوع حساسیت داشته باشید و سعی کنید اسباب بازی های را انتخاب کنید که الگوی شخصیت قوی و مناسب باشند.

بنابراین وجود اسباب‌ بازی‌ و بازی جزوی از مراحل رشد سالم کودک محسوب می‌شود.

یک اسباب‌ بازی‌ خوب باید بتواند سبب ارتقای سلامت روان کودک شود و به رشد فکری او کمک کند.

و باید ویژگی‌های دیگری هم داشته باشد.

ویژگیها
ویژگی اول
از نظر ما اولین ویژگی این است که اسباب‌ بازی‌ متناسب با سن و توانایی‌های ذهنی و رشدی او باشد تا کودک با اسباب‌ بازی ارتباط برقرار کند.

برای مثال یک کودک ۶ تا ۱۸ ماهه برای این‌که بتواند دست‌ورزی کند به اسباب‌ بازی‌ نیاز دارد.

او باید بتواند اسباب‌بازی را با انگشتانش بگیرد و از آن‌جا که دارد دندان درمی‌آورد دوست دارد اسباب‌ بازی‌ را در دهانش بگذارد.

پس شتر اسباب بازی این کودک باید نرم، قابل شست‌وشو و نشکن باشد و نوک‌تیز، لبه‌دار و فلزی نداشته نباشد.

از حدود ۱۴ ماهگی تا ۳ سالگی از آن‌جا که حس دیداری بچه درحال رشد است،

هر چیزی برای او یک دنیای جدید است و می‌خواهد محیط را بشناسد،

پس باید حتماً اسباب‌بازی‌های رنگی برای او تهیه شود.

در واقع هرقدر رنگ در اسباب‌بازی‌ها به‌کار رفته باشد، برای کودکان در این بازهٔ سنی جذاب‌تر است.

در حدود ۴ تا ۵ سالگی، والدین می‌توانند کودک را با کتاب‌های مصور، رنگی و قابل شست‌وشو آشنا کنند.

کودک با این کتاب‌ها که داستان‌های ساده‌ای دارند بازی می‌کند و شکل‌های آن را می‌بیند.

ویژگی دوم
ویژگی دوم این است که اسباب‌بازی باید کمک کند تا کودک بتواند حرکت و تفکر کند.

در واقع اسباب‌ بازی‌ باید هر دو فاکتور حرکت و تفکر را هم‌زمان داشته باشد.

زمانی که کودک می‌خواهد شروع به حرکت کند، اسباب‌بازی باید برای این کار به او کمک کند.

او باید بتواند اسباب‌بازی را بگیرد و با آن راه برود. برای مثال قدیم بچه‌ها را در روروئک می‌گذاشتند

امروزه هم مدل‌های مختلف آن در بازار وجود دارد که عموماً به شکل حیوانات مختلف و چوبی است.

کودک این روروئک‌های چوبی جدید را می‌گیرد، سراپا می‌ایستد و حرکت می‌کند.

این اسباب‌ بازی‌ ترمز دارد، آرام حرکت می‌کند

و درعین‌حال که کودک زمین نمی‌خورد به تفکر می‌افتد که این وسیله را هدایت کند.

هدایت یک وسیله برای کودک نوپا تفکر حساب می‌شود.

در دل این تفکر مبارزه با ناتوانی هم وجود دارد.

اعتقاد ما
ما معتقدیم در دوران کودکی یکی از مشکلات کودکی بحث عقده حقارت است

که اگر نتوانند بر آن غلبه کنند در بزرگسالی دچار مشکل می‌شوند.

کودک ناتوان است و از این‌که نمی‌تواند چیزی را انجام بدهد احساس تحقیر می‌کند.

او برای هر چیزی نیازمند دیگران است و پدرومادر باید به او برسند.

حال ما اگر وسایلی را در اختیار کودک بگذاریم که این حس تحقیر کاهش پیدا کند و او ببیند می‌تواند کاری را انجام بدهد،

مانع رشد احساس حقارت شده‌ایم. در نتیجه عزت‌نفس کودک با بزرگ‌تر شدن بالاتر می‌رود.

این اسباب‌بازی‌ها برای کودکان زیر دو سال مناسب است.

حتی بعضی از نظریه‌پردازها می‌گویند که در یک سال اول هم می‌توانیم از این اسباب‌بازی‌ها استفاده کنیم.

بااین‌حال از آن‌جا که در یک سال اول عملاً کودک نمی‌تواند راه برود، زمانی که شروع به خزیدن، چهاردست‌وپا رفتن و بلند شدن می‌کند،

استفاده از این اسباب‌بازی‌ها خیلی مهم است. درضمن فرآیند بازی کودک با این اسباب‌بازی‌ها باید توأم با تحسین والدین شود.

پدرومادر باید از این‌که می‌بینند کودکشان می‌تواند روروئک را حرکت بدهد ابراز شادمانی و او را تشویق کنند.

این کار در روحیه بچه‌ها تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد.

ویژگی سوم
ویژگی سوم این است که اسباب‌بازی‌های چوبی فکری باید انگیزه و محرک مناسبی برای کودک به ارمغان بیاورند.

زمانی که کودک با اسباب‌بازی بازی می‌کند، باید احساس خوبی به او دست دهد و موفقیتی کسب کند تا برای ادامهٔ بازی انگیزه پیدا کند.

برای مثال می‌توان لگوهای ساده چوبی که هر طرفشان به یک رنگ است برای کودک تهیه کرد و او وقتی سه قطعه از آن را کنار هم گذاشت ببیند

یک رنگ تشکیل شده است. کودک از این کار احساس موفقیت می‌کند و در نتیجه دوست دارد بازی را دوباره تکرار کند.

اسباب بازی  چوبی فکری پازلی
ویژگی چهارم
ویژگی چهارم این است که اسباب‌ بازی‌ باید حواس پنج‌گانه کودک را تقویت و بین این حواس هماهنگی ایجاد کند.

برای مثال وقتی کودک چیزی را می‌بیند، باید بین دیدن و استفاده از انگشتانش برای گرفتن آن چیز هماهنگی ایجاد شود.

حال اگر یک ماشین اسباب‌ بازی‌ کنترلی به کودک بدهیم که وقتی دکمه آن را می‌زند ماشین با سرعت فراوان حرکت می‌کند،

کودک خردسال به آن نمی‌رسد و احساس خوبی نخواهد گرفت.

پس به کودک دوسه‌ساله نباید ماشین کنترلی بدهیم.

در این سن می‌توان از ماشین‌های ساده  استفاده کرد که کودک بتواند پابه‌پای اسباب‌بازی‌اش حرکت کند، آن را با دست بگیرد و نگه‌دارد.

این کار باعث هماهنگی بین حرکات چشم و دست‌وپا می‌شود.

ویژگی پنجم
ویژگی پنجم این است که اسباب‌ بازی‌خوب باید بتواند تصورات کودک را شکل بدهد

و حس کنجکاوی او را پرورش بدهد و مهارت‌های بدنی‌اش را تقویت کند.

پرورش حس کنجکاوی یعنی این‌که اسباب‌ بازی‌ باید گاهی کمی پیچیدگی هم داشته باشد.

برای مثال قطعات یک اسباب‌بازی چوبی فکری باید قابلیت جداشدن از هم داشته باشد

تا کودک ببیند می‌تواند با کمی اندیشه دوباره آن‌ها را روی هم وصل کند.

پازل‌های پنج شش تکه‌ای برای کودک دو سه ساله مناسب است و با افزایش سن می‌توان قطعه‌ها را بیش‌تر کرد.

اسباب بازی هواپیما چوپی
پنجره هواپیما
هم‌چنین لگوهایی که به راحتی در هم چفت می‌شوند و تعدادشان اندک است

برای کودکان دو سه ساله مناسب است.  همین موضوع را در کنفرانسی بسیار مهم مطرح شد.

پدری گفت من این نکته را می‌دانم و برای کودک هفت ساله‌ام یک پازل ۳۰۰ قطعه‌ای خریده‌ام،

ولی او از آن خسته شده است. به او گفتم آخر خود تو هم نمی‌توانی چنین پازلی را سرهم کنی.

بیش‌ترین تعداد قطعه مناسب برای پازل یک بچه هفت ساله ۲۰ تا ۲۵ قطعه است.

منظورم این است که ما گاهی هم از آن طرف بام می‌افتیم و زیاده‌روی می‌کنیم که اشتباه است.

ویژگی ششم
ویژگی ششم این است که اسباب‌ بازی‌ ها باید امن و بی‌خطر باشند.

خیلی مهم است که اسباب‌ بازی سطح تیز و برنده نداشته باشد و فلزی، شیشه‌ای و شکستنی نباشد.

برای کودکان زیر دو سال چون کودک اسباب‌بازی را به دهان می‌برد، این وسیله باید قابلیت شست‌وشو و ضد عفونی کردن داشته باشد.

بعضی از والدین به کودک یکی دو ساله عروسک گران‌قیمت می‌دهند.

این اسباب‌ بازی اولاً به راحتی خراب می‌شود و کودک اصلاً نمی‌داند ارزش آن چیست.

می‌توان یک چیز بزرگ، اما ارزان‌قیمت برای او خرید تا بتواند به راحتی بازی کند.

هم‌چنین اسباب‌بازی‌ها این گروه سنی بهتر است طناب نداشته باشد

تا باعث بریدن دست نشود یا قطعات آن‌ها ریز نباشد تا کودک آن‌ها را ببلعد.

ما این‌ها را ویژگی‌های یک اسباب‌بازی مناسب می‌دانیم.

انواع اسباب بازی چوبی فکری و آموزنده
می‌توان گفت تقریبا تمام اسباب بازی ها به نوعی درآموزش ورشد ذهن کودک کمک می‌کنند.
و نکته حائز اهمیت در اینجا این است که والدین با خرید اسباب بازی مناسب تر می‌توانند بهتر و به نحوه صحيح تری در روند رشد کودکشان کمک کنند و مهمترین مسئله برای بازی کودک با اسباب بازی ها این است که بازی کردن با آن را دوست داشته باشند.
موارد دیگری برای انتخاب نوع اسباب بازی کودکان وجود دارد که اهمیت خاص برای آموزش و رشد ذهنی فرزندان دارند.
بهتر است در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا شما را بهتر با این موضوع آشنا سازیم.
هر کودکی در هر سنی که باشند نیاز به وجود اسباب بازی های دارد تا با آن بازی کنند تفریح کنند و از کشف تجربه ای جدید لذت ببرند.
اسباب بازی ها از چوب، پلاستیک، پارچه یا فلز ساخته می‌شوند و مکانیزم و طراحی های آنها ساده باشند و یا ساختار پیچیده و ماشینی داشته باشند.
جالب است بدانید که اسباب بازی ها تا حد زیادی بر رفتار کودک شما تاثیر گذار هستند پس انتخاب اسباب بازی اهمیت پیدا می‌کند زمانی که کودک شما کوچک است برایش انتخاب می‌کنید ولی وقتی کودک شما بزرگ شد دوست دارد خود تصمیم بگیرد و اما بهتر است در این فرایند همیشه شما نظارت بر روی اسباب بازی خریداری شده را داشته باشید زیرا هر نوع از اسباب بازی دانش متفاوتی را برای کودک شما به ارمغان می آورد. برای همین بر رفتار کودک تاثیر می‌گذارد.
بنابراین والدین توجه کنید که هر چیزی به عنوان اسباب بازی برای کودکان تهیه نکنید.

الگو در اسباب بازی ها
کودکان در شبکه های اجتماعی ممکنه هر کارتونی یا فیلمی را ببینند و آن فیلم الگو آنها می‌شود در انتخاب نوع اسباب بازی. ولی والدین عزیز لطفا به این نکته بسیار مهم دقت کنید که دوست دارید فرزند شما کدام شخصیت ها را الگو برای خودش تعیین کند.
این الگو یابی تاثیر چند برابری در شخصیت آینده فرزندان دارد پس درباره این موضوع حساسیت داشته باشید و سعی کنید اسباب بازی های را انتخاب کنید که الگوی شخصیت قوی و مناسب باشند.

بنابراین وجود اسباب‌ بازی‌ و بازی جزوی از مراحل رشد سالم کودک محسوب می‌شود.

یک اسباب‌ بازی‌ خوب باید بتواند سبب ارتقای سلامت روان کودک شود و به رشد فکری او کمک کند.

و باید ویژگی‌های دیگری هم داشته باشد.

ویژگیها
ویژگی اول
از نظر ما اولین ویژگی این است که اسباب‌ بازی‌ متناسب با سن و توانایی‌های ذهنی و رشدی او باشد تا کودک با اسباب‌ بازی ارتباط برقرار کند.

برای مثال یک کودک ۶ تا ۱۸ ماهه برای این‌که بتواند دست‌ورزی کند به اسباب‌ بازی‌ نیاز دارد.

او باید بتواند اسباب‌بازی را با انگشتانش بگیرد و از آن‌جا که دارد دندان درمی‌آورد دوست دارد اسباب‌ بازی‌ را در دهانش بگذارد.

پس اسباب‌بازی این کودک باید نرم، قابل شست‌وشو و نشکن باشد و نوک‌تیز، لبه‌دار و فلزی نداشته نباشد.

از حدود ۱۴ ماهگی تا ۳ سالگی از آن‌جا که حس دیداری بچه درحال رشد است،

هر چیزی برای او یک دنیای جدید است و می‌خواهد محیط را بشناسد،

پس باید حتماً اسباب‌بازی‌های رنگی برای او تهیه شود.

در واقع هرقدر رنگ در اسباب‌بازی‌ها به‌کار رفته باشد، برای کودکان در این بازهٔ سنی جذاب‌تر است.

در حدود ۴ تا ۵ سالگی، والدین می‌توانند کودک را با کتاب‌های مصور، رنگی و قابل شست‌وشو آشنا کنند.

کودک با این کتاب‌ها که داستان‌های ساده‌ای دارند بازی می‌کند و شکل‌های آن را می‌بیند.

ویژگی دوم
ویژگی دوم این است که اسباب‌بازی باید کمک کند تا کودک بتواند حرکت و تفکر کند.

در واقع اسباب‌ بازی‌ باید هر دو فاکتور حرکت و تفکر را هم‌زمان داشته باشد.

زمانی که کودک می‌خواهد شروع به حرکت کند، اسباب‌بازی باید برای این کار به او کمک کند.

او باید بتواند اسباب‌بازی را بگیرد و با آن راه برود. برای مثال قدیم بچه‌ها را در روروئک می‌گذاشتند

امروزه هم مدل‌های مختلف آن در بازار وجود دارد که عموماً به شکل حیوانات مختلف و چوبی است.

کودک این روروئک‌های چوبی جدید را می‌گیرد، سراپا می‌ایستد و حرکت می‌کند.

این اسباب‌ بازی‌ ترمز دارد، آرام حرکت می‌کند

و درعین‌حال که کودک زمین نمی‌خورد به تفکر می‌افتد که این وسیله را هدایت کند.

هدایت یک وسیله برای کودک نوپا تفکر حساب می‌شود.

در دل این تفکر مبارزه با ناتوانی هم وجود دارد.

اعتقاد ما
ما معتقدیم در دوران کودکی یکی از مشکلات کودکی بحث عقده حقارت است

که اگر نتوانند بر آن غلبه کنند در بزرگسالی دچار مشکل می‌شوند.

کودک ناتوان است و از این‌که نمی‌تواند چیزی را انجام بدهد احساس تحقیر می‌کند.

او برای هر چیزی نیازمند دیگران است و پدرومادر باید به او برسند.

حال ما اگر وسایلی را در اختیار کودک بگذاریم که این حس تحقیر کاهش پیدا کند و او ببیند می‌تواند کاری را انجام بدهد،

مانع رشد احساس حقارت شده‌ایم. در نتیجه عزت‌نفس کودک با بزرگ‌تر شدن بالاتر می‌رود.

این اسباب‌بازی‌ها برای کودکان زیر دو سال مناسب است.

حتی بعضی از نظریه‌پردازها می‌گویند که در یک سال اول هم می‌توانیم از این اسباب‌بازی‌ها استفاده کنیم.

بااین‌حال از آن‌جا که در یک سال اول عملاً کودک نمی‌تواند راه برود، زمانی که شروع به خزیدن، چهاردست‌وپا رفتن و بلند شدن می‌کند،

استفاده از این اسباب‌بازی‌ها خیلی مهم است. درضمن فرآیند بازی کودک با این اسباب‌بازی‌ها باید توأم با تحسین والدین شود.

پدرومادر باید از این‌که می‌بینند کودکشان می‌تواند روروئک را حرکت بدهد ابراز شادمانی و او را تشویق کنند.

این کار در روحیه بچه‌ها تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد.

ویژگی سوم
ویژگی سوم این است که اسباب‌بازی‌های چوبی فکری باید انگیزه و محرک مناسبی برای کودک به ارمغان بیاورند.

زمانی که کودک با اسباب‌بازی بازی می‌کند، باید احساس خوبی به او دست دهد و موفقیتی کسب کند تا برای ادامهٔ بازی انگیزه پیدا کند.

برای مثال می‌توان لگوهای ساده چوبی که هر طرفشان به یک رنگ است برای کودک تهیه کرد و او وقتی سه قطعه از آن را کنار هم گذاشت ببیند

یک رنگ تشکیل شده است. کودک از این کار احساس موفقیت می‌کند و در نتیجه دوست دارد بازی را دوباره تکرار کند.

اسباب بازی  چوبی فکری پازلی
ویژگی چهارم
ویژگی چهارم این است که اسباب‌ بازی‌ باید حواس پنج‌گانه کودک را تقویت و بین این حواس هماهنگی ایجاد کند.

برای مثال وقتی کودک چیزی را می‌بیند، باید بین دیدن و استفاده از انگشتانش برای گرفتن آن چیز هماهنگی ایجاد شود.

حال اگر یک ماشین اسباب‌ بازی‌ کنترلی به کودک بدهیم که وقتی دکمه آن را می‌زند ماشین با سرعت فراوان حرکت می‌کند،

کودک خردسال به آن نمی‌رسد و احساس خوبی نخواهد گرفت.

پس به کودک دوسه‌ساله نباید ماشین کنترلی بدهیم.

در این سن می‌توان از ماشین‌های ساده  استفاده کرد که کودک بتواند پابه‌پای اسباب‌بازی‌اش حرکت کند، آن را با دست بگیرد و نگه‌دارد.

این کار باعث هماهنگی بین حرکات چشم و دست‌وپا می‌شود.

ویژگی پنجم
ویژگی پنجم این است که اسباب‌ بازی‌خوب باید بتواند تصورات کودک را شکل بدهد

و حس کنجکاوی او را پرورش بدهد و مهارت‌های بدنی‌اش را تقویت کند.

پرورش حس کنجکاوی یعنی این‌که اسباب‌ بازی‌ باید گاهی کمی پیچیدگی هم داشته باشد.

برای مثال قطعات یک اسباب‌بازی چوبی فکری باید قابلیت جداشدن از هم داشته باشد

تا کودک ببیند می‌تواند با کمی اندیشه دوباره آن‌ها را روی هم وصل کند.

پازل‌های پنج شش تکه‌ای برای کودک دو سه ساله مناسب است و با افزایش سن می‌توان قطعه‌ها را بیش‌تر کرد.

اسباب بازی هواپیما چوپی
پنجره هواپیما
هم‌چنین لگوهایی که به راحتی در هم چفت می‌شوند و تعدادشان اندک است

برای کودکان دو سه ساله مناسب است.  همین موضوع را در کنفرانسی بسیار مهم مطرح شد.

پدری گفت من این نکته را می‌دانم و برای کودک هفت ساله‌ام یک پازل ۳۰۰ قطعه‌ای خریده‌ام،

ولی او از آن خسته شده است. به او گفتم آخر خود تو هم نمی‌توانی چنین پازلی را سرهم کنی.

بیش‌ترین تعداد قطعه مناسب برای پازل یک بچه هفت ساله ۲۰ تا ۲۵ قطعه است.

منظورم این است که ما گاهی هم از آن طرف بام می‌افتیم و زیاده‌روی می‌کنیم که اشتباه است.

ویژگی ششم
ویژگی ششم این است که اسباب‌ بازی‌ ها باید امن و بی‌خطر باشند.

خیلی مهم است که اسباب‌ بازی سطح تیز و برنده نداشته باشد و فلزی، شیشه‌ای و شکستنی نباشد.

برای کودکان زیر دو سال چون کودک اسباب‌بازی را به دهان می‌برد، این وسیله باید قابلیت شست‌وشو و ضد عفونی کردن داشته باشد.

بعضی از والدین به کودک یکی دو ساله عروسک گران‌قیمت می‌دهند.

این اسباب‌ بازی اولاً به راحتی خراب می‌شود و کودک اصلاً نمی‌داند ارزش آن چیست.

می‌توان یک چیز بزرگ، اما ارزان‌قیمت برای او خرید تا بتواند به راحتی بازی کند.

هم‌چنین اسباب‌بازی‌ها این گروه سنی بهتر است طناب نداشته باشد

تا باعث بریدن دست نشود یا قطعات آن‌ها ریز نباشد تا کودک آن‌ها را ببلعد.

ما این‌ها را ویژگی‌های یک اسباب‌بازی مناسب می‌دانیم.

می‌توان گفت تقریبا تمام اسباب بازی ها به نوعی درآموزش ورشد ذهن کودک کمک می‌کنند.
و نکته حائز اهمیت در اینجا این است که والدین با خرید اسباب بازی مناسب تر می‌توانند بهتر و به نحوه صحيح تری در روند رشد کودکشان کمک کنند و مهمترین مسئله برای بازی کودک با اسباب بازی ها این است که بازی کردن با آن را دوست داشته باشند.
موارد دیگری برای انتخاب نوع اسباب بازی کودکان وجود دارد که اهمیت خاص برای آموزش و رشد ذهنی فرزندان دارند.
بهتر است در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا شما را بهتر با این موضوع آشنا سازیم.
هر کودکی در هر سنی که باشند نیاز به وجود اسباب بازی های دارد تا با آن بازی کنند تفریح کنند و از کشف تجربه ای جدید لذت ببرند.
اسباب بازی ها از چوب، پلاستیک، پارچه یا فلز ساخته می‌شوند و مکانیزم و طراحی های آنها ساده باشند و یا ساختار پیچیده و ماشینی داشته باشند.
جالب است بدانید که اسباب بازی ها تا حد زیادی بر رفتار کودک شما تاثیر گذار هستند پس انتخاب اسباب بازی اهمیت پیدا می‌کند زمانی که کودک شما کوچک است برایش انتخاب می‌کنید ولی وقتی کودک شما بزرگ شد دوست دارد خود تصمیم بگیرد و اما بهتر است در این فرایند همیشه شما نظارت بر روی اسباب بازی خریداری شده را داشته باشید زیرا هر نوع از اسباب بازی دانش متفاوتی را برای کودک شما به ارمغان می آورد. برای همین بر رفتار کودک تاثیر می‌گذارد.
بنابراین والدین توجه کنید که هر چیزی به عنوان اسباب بازی برای کودکان تهیه نکنید.

الگو در اسباب بازی ها
کودکان در شبکه های اجتماعی ممکنه هر کارتونی یا فیلمی را ببینند و آن فیلم الگو آنها می‌شود در انتخاب نوع اسباب بازی. ولی والدین عزیز لطفا به این نکته بسیار مهم دقت کنید که دوست دارید فرزند شما کدام شخصیت ها را الگو برای خودش تعیین کند.
این الگو یابی تاثیر چند برابری در شخصیت آینده فرزندان دارد پس درباره این موضوع حساسیت داشته باشید و سعی کنید اسباب بازی های را انتخاب کنید که الگوی شخصیت قوی و مناسب باشند.

بنابراین وجود اسباب‌ بازی‌ و بازی جزوی از مراحل رشد سالم کودک محسوب می‌شود.

یک اسباب‌ بازی‌ خوب باید بتواند سبب ارتقای سلامت روان کودک شود و به رشد فکری او کمک کند.

و باید ویژگی‌های دیگری هم داشته باشد.

ویژگیها
ویژگی اول
از نظر ما اولین ویژگی این است که اسباب‌ بازی‌ متناسب با سن و توانایی‌های ذهنی و رشدی او باشد تا کودک با اسباب‌ بازی ارتباط برقرار کند.

برای مثال یک کودک ۶ تا ۱۸ ماهه برای این‌که بتواند دست‌ورزی کند به اسباب‌ بازی‌ نیاز دارد.

او باید بتواند اسباب‌بازی را با انگشتانش بگیرد و از آن‌جا که دارد دندان درمی‌آورد دوست دارد اسباب‌ بازی‌ را در دهانش بگذارد.

پس اسباب‌بازی این کودک باید نرم، قابل شست‌وشو و نشکن باشد و نوک‌تیز، لبه‌دار و فلزی نداشته نباشد.

از حدود ۱۴ ماهگی تا ۳ سالگی از آن‌جا که حس دیداری بچه درحال رشد است،

هر چیزی برای او یک دنیای جدید است و می‌خواهد محیط را بشناسد،

پس باید حتماً اسباب‌بازی‌های رنگی برای او تهیه شود.

در واقع هرقدر رنگ در اسباب‌بازی‌ها به‌کار رفته باشد، برای کودکان در این بازهٔ سنی جذاب‌تر است.

در حدود ۴ تا ۵ سالگی، والدین می‌توانند کودک را با کتاب‌های مصور، رنگی و قابل شست‌وشو آشنا کنند.

کودک با این کتاب‌ها که داستان‌های ساده‌ای دارند بازی می‌کند و شکل‌های آن را می‌بیند.

ویژگی دوم
ویژگی دوم این است که اسباب‌بازی باید کمک کند تا کودک بتواند حرکت و تفکر کند.

در واقع اسباب‌ بازی‌ باید هر دو فاکتور حرکت و تفکر را هم‌زمان داشته باشد.

زمانی که کودک می‌خواهد شروع به حرکت کند، اسباب‌بازی باید برای این کار به او کمک کند.

او باید بتواند اسباب‌بازی را بگیرد و با آن راه برود. برای مثال قدیم بچه‌ها را در روروئک می‌گذاشتند

امروزه هم مدل‌های مختلف آن در بازار وجود دارد که عموماً به شکل حیوانات مختلف و چوبی است.

کودک این روروئک‌های چوبی جدید را می‌گیرد، سراپا می‌ایستد و حرکت می‌کند.

این اسباب‌ بازی‌ ترمز دارد، آرام حرکت می‌کند

و درعین‌حال که کودک زمین نمی‌خورد به تفکر می‌افتد که این وسیله را هدایت کند.

هدایت یک وسیله برای کودک نوپا تفکر حساب می‌شود.

در دل این تفکر مبارزه با ناتوانی هم وجود دارد.

اعتقاد ما
ما معتقدیم در دوران کودکی یکی از مشکلات کودکی بحث عقده حقارت است

که اگر نتوانند بر آن غلبه کنند در بزرگسالی دچار مشکل می‌شوند.

کودک ناتوان است و از این‌که نمی‌تواند چیزی را انجام بدهد احساس تحقیر می‌کند.

او برای هر چیزی نیازمند دیگران است و پدرومادر باید به او برسند.

حال ما اگر وسایلی را در اختیار کودک بگذاریم که این حس تحقیر کاهش پیدا کند و او ببیند می‌تواند کاری را انجام بدهد،

مانع رشد احساس حقارت شده‌ایم. در نتیجه عزت‌نفس کودک با بزرگ‌تر شدن بالاتر می‌رود.

این اسباب‌بازی‌ها برای کودکان زیر دو سال مناسب است.

حتی بعضی از نظریه‌پردازها می‌گویند که در یک سال اول هم می‌توانیم از این اسباب‌بازی‌ها استفاده کنیم.

بااین‌حال از آن‌جا که در یک سال اول عملاً کودک نمی‌تواند راه برود، زمانی که شروع به خزیدن، چهاردست‌وپا رفتن و بلند شدن می‌کند،

استفاده از این اسباب‌بازی‌ها خیلی مهم است. درضمن فرآیند بازی کودک با این اسباب‌بازی‌ها باید توأم با تحسین والدین شود.

پدرومادر باید از این‌که می‌بینند کودکشان می‌تواند روروئک را حرکت بدهد ابراز شادمانی و او را تشویق کنند.

این کار در روحیه بچه‌ها تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد.

ویژگی سوم
ویژگی سوم این است که اسباب‌بازی‌های چوبی فکری باید انگیزه و محرک مناسبی برای کودک به ارمغان بیاورند.

زمانی که کودک با اسباب‌بازی بازی می‌کند، باید احساس خوبی به او دست دهد و موفقیتی کسب کند تا برای ادامهٔ بازی انگیزه پیدا کند.

برای مثال می‌توان لگوهای ساده چوبی که هر طرفشان به یک رنگ است برای کودک تهیه کرد و او وقتی سه قطعه از آن را کنار هم گذاشت ببیند

یک رنگ تشکیل شده است. کودک از این کار احساس موفقیت می‌کند و در نتیجه دوست دارد بازی را دوباره تکرار کند.

اسباب بازی  چوبی فکری پازلی
ویژگی چهارم
ویژگی چهارم این است که اسباب‌ بازی‌ باید حواس پنج‌گانه کودک را تقویت و بین این حواس هماهنگی ایجاد کند.

برای مثال وقتی کودک چیزی را می‌بیند، باید بین دیدن و استفاده از انگشتانش برای گرفتن آن چیز هماهنگی ایجاد شود.

حال اگر یک ماشین اسباب‌ بازی‌ کنترلی به کودک بدهیم که وقتی دکمه آن را می‌زند ماشین با سرعت فراوان حرکت می‌کند،

کودک خردسال به آن نمی‌رسد و احساس خوبی نخواهد گرفت.

پس به کودک دوسه‌ساله نباید ماشین کنترلی بدهیم.

در این سن می‌توان از ماشین‌های ساده  استفاده کرد که کودک بتواند پابه‌پای اسباب‌بازی‌اش حرکت کند، آن را با دست بگیرد و نگه‌دارد.

این کار باعث هماهنگی بین حرکات چشم و دست‌وپا می‌شود.

ویژگی پنجم
ویژگی پنجم این است که اسباب‌ بازی‌خوب باید بتواند تصورات کودک را شکل بدهد

و حس کنجکاوی او را پرورش بدهد و مهارت‌های بدنی‌اش را تقویت کند.

پرورش حس کنجکاوی یعنی این‌که اسباب‌ بازی‌ باید گاهی کمی پیچیدگی هم داشته باشد.

برای مثال قطعات یک اسباب‌بازی چوبی فکری باید قابلیت جداشدن از هم داشته باشد

تا کودک ببیند می‌تواند با کمی اندیشه دوباره آن‌ها را روی هم وصل کند.

پازل‌های پنج شش تکه‌ای برای کودک دو سه ساله مناسب است و با افزایش سن می‌توان قطعه‌ها را بیش‌تر کرد.

اسباب بازی هواپیما چوپی
پنجره هواپیما
هم‌چنین لگوهایی که به راحتی در هم چفت می‌شوند و تعدادشان اندک است

برای کودکان دو سه ساله مناسب است.  همین موضوع را در کنفرانسی بسیار مهم مطرح شد.

پدری گفت من این نکته را می‌دانم و برای کودک هفت ساله‌ام یک پازل ۳۰۰ قطعه‌ای خریده‌ام،

ولی او از آن خسته شده است. به او گفتم آخر خود تو هم نمی‌توانی چنین پازلی را سرهم کنی.

بیش‌ترین تعداد قطعه مناسب برای پازل یک بچه هفت ساله ۲۰ تا ۲۵ قطعه است.

منظورم این است که ما گاهی هم از آن طرف بام می‌افتیم و زیاده‌روی می‌کنیم که اشتباه است.

ویژگی ششم
ویژگی ششم این است که اسباب‌ بازی‌ ها باید امن و بی‌خطر باشند.

خیلی مهم است که اسباب‌ بازی سطح تیز و برنده نداشته باشد و فلزی، شیشه‌ای و شکستنی نباشد.

برای کودکان زیر دو سال چون کودک اسباب‌بازی را به دهان می‌برد، این وسیله باید قابلیت شست‌وشو و ضد عفونی کردن داشته باشد.

بعضی از والدین به کودک یکی دو ساله عروسک گران‌قیمت می‌دهند.

این اسباب‌ بازی اولاً به راحتی خراب می‌شود و کودک اصلاً نمی‌داند ارزش آن چیست.

می‌توان یک چیز بزرگ، اما ارزان‌قیمت برای او خرید تا بتواند به راحتی بازی کند.

هم‌چنین اسباب‌بازی‌ها این گروه سنی بهتر است طناب نداشته باشد

تا باعث بریدن دست نشود یا قطعات آن‌ها ریز نباشد تا کودک آن‌ها را ببلعد.

ما این‌ها را ویژگی‌های یک اسباب‌بازی مناسب می‌دانیم.

هاجر حردانی

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روی دکمه زیر کلیک کنید.

مشاوره و فروش

این مجموعه  شما را به خرید بهترین محصولات اسباب بازی دعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس بگیرید